fredag, januar 29, 2016

Vi lever under samme måne

Ingenting er bedre enn vedvarme og peis. Jeg har omsider fått meg min favorittsofa i peisestuen slik at man kan ligge godt å se på flammene. Det er beroligende og godt - en plass jeg samler meg før helgen.  Jeg blir oppriktig takknemlig her jeg sitter med tanke på at jeg har det godt. vi har det så innmari godt, vi er født med gullskje i munnen. vi har tak over hodet, mat på bordet, varme klær og penger. Det er ingen som krever kontroll på våre formuer, det er ingen som jager meg flukt.VI er virkelig heldig som er født i Norge.

Jeg ber virkelig for landet vårt, for de mennesker som tar vanskelige beslutninger som rammer andre mennesker. Jeg ber for de mennesker som er på flukt fra sitt hjemland og krig, men og for de mennesker som er på flukt fra det norske systemet, mennesker som ikke aner hvor de skal gjøre av seg og hva morgendagen bringer. Ja vi har dem her i landet, i byen og her i bygda. de er hos oss, men bryr vi oss? De fleste vil nok svare ja det gjør jeg. Men gjør vi egentlig det? det er så innmari lett og si ja jeg bryr meg, jeg respekterer mangfold, andre kulturer osv. men er det så lenge det ikke plager oss? eller kommer i fanget på oss?

Mange gang er det så lett å si at man tolererer og respekterer så lenge det ikke angår oss selv. Er det blitt slik at det er så lett å ignorere og lukke øyene istedet for å spørre seg selv hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg se den nye naboen som nettopp er kommet til Norge, hva bør jeg gjøre. Dette er jo mennesker slik som meg og deg, med følelser, glede sorger, stolthet og kultur. Og de har flyktet, flyktet fra hjemland, kjente trakter, med kjente naboer, slekt og venner. Jeg utfordrer både meg selv og deg og vise mer hjerterom for våre medmennesker.

Vi er alle sammen skrudd sammen som mennesker og lever under samme måne.

Ingen kommentarer: