mandag, mars 02, 2009

de tre spørsmål..


I det gamle Hellas var filosofen Sokrates viden kjent for sin visdom. En dag kom en bekjent av ham løpende bort til ham og sa ivrig: - Sokrates, vet du hva jeg nettopp har hørt om en av studentene dine?
- Hold an, svarte Sokrates. - Før du forteller meg det, vil jeg gjerne at du skal ta testen "De tre spørsmål".
- Høh?
- Nettopp. Det er en måte å teste verdien av det du skal fortelle meg på.

Første test er Sannhetstesten.
Er du helt sikker på at det du skal fortelle meg er sant?
- Vel... egentlig ikke. Jeg fikk nettopp høre det.
- Du vet altså ikke om det er sant eller ikke.

Neste test er Godhetstesten. Er det noe godt, dette du skal fortelle meg om en av studentene mine?
- Nei, tverdt imot så...
- Du vil altså fortelle meg noe negativt om ham, selv om du ikke vet om det er sant.
Mannen trakk på skuldrene, en tanke flau.


- Siste test er Nyttetesten, fortsatte Sokrates. - Vil jeg ha nytte av det du skal fortelle meg om studenten min?
- Nei, egentlig ikke...
- Nettopp, konkluderte Sokrates. - Hvis det du skal fortelle meg verken er sant, Godt eller Nyttig, hvorfor fortelle det til meg da?

Mannen bøyde sitt hode i skam og forlot Sokrates.....


(Sokrates; en av våre største tenkere og var født i Athen i 469 f.Kr. Han var omtrent 70 år gammel da han i 399 f.Kr. Ble henrettet i Athen.)

(fant denne på gøran lind sin facebookside)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Helt genial den her! Utrolig bra!

Anonym sa...

Både sant, godt og nyttig sagt! :)

Anonym sa...

Den va GOD:))

Ann-Mari Andersen sa...

den er god nyttig og utrolig bra. måtte vi alle lære av det, og ta det med oss blandt venner famlie kollegaer og sambygninger

nå er det karate og jeg skal kreke meg dit:) litt trim må man ha:)

så opp og sprett....

ønsker deg en fin tirsdag:)

Ann-Mari Andersen sa...

håper at vi alle tar lærdom av sokrates. og tar med oss de nyttige spørsmålene i vår hverdag. vi opplever alle at noen har noe veeldig "viktig" og revolusjonerende og fortelle om andre... på godt og vondt (helst på vondt). om vi bruker disse spørmålene bevist, ja da e vi søren meg på vei mot et bedre og snillere samfunn....
ikke sant????

Tor Erik sa...

Hei AM, koselig at du skriver om en av mine store helter da. Håper alt er bra med dere i Kauto. Ha en fin dag og klem.

Tor Erik

Ann-Mari Andersen sa...

sokrates e en fin helt han:) liker han æ og. joda det går veldig bra her oppe. tia bare stormer avgårde. snart e det sommer.. eller i dag e æ hjemme med et stykk syk barn. så det går på cartoon og saft. ønsker deg fin dag. håper alt e vell med deg og:) vi høres.