tirsdag, februar 15, 2022

40% dyrere mat - dyrere strøm - dyrere drivstoff (Norge)

 I kveld skal jeg se favorittprogrammet "Debatten" som omhandler matvarer som har økt med opptil 40% de siste ukene, og det i takt med at drivstoffprisene har økt og strømmen har økt. Hva er egentlig galt med Norge? Hvordan er det egentlig staten regulerer fortjenesten til butikkene og til hvem som produserer maten? Begynner jo å lure på om vi alle må bli mer selvforsynte på matvarer. Kortreist mat. Noe som lar seg gjøre for oss som bor "på landet" og ikke i by. 

Jeg synes det er horribelt at en stor del av befolkningen som lever under det vi kaller fattigdomsgrensen skal sulte og fryse. Jeg var selv i dag i butikken for å handle inn middag til denne uken - jeg må innrømme at jeg så mer på priser enn jeg vanligvis gjør. Og da kortet skulle trekkes kom en  bærepose på kr 600,- og som heller ikke rommet mange måltider.,  ikke gikk jeg etter økologisk mat eller spesiell dyr mat. helt vanlig hverdagskost som jeg ville kalt det for noen måneder siden. Og midt i det hele så må mediebilde vise nordmenn som rømmer til Sverige for å handler, og kaller det for harryhandel. Ikke greit. Folk tvinges jo til det. Så ja slå på nrk og følg med på debatten kl 12.15

Ingen kommentarer: