tirsdag, mars 23, 2021

Hei på deg

 Endelig er vintertiden snart over og vi har lysere dager og mindre snø. Det er jeg takknemlig for idag. og ikke minst, min kjære søster er kommet hjem med sine to søte prinsesser og mine tantebarn. så vi bare koser oss. Gleder meg til late dager og påskeferie. Tross ingen reiser har det vært en hektisk tid på mange måter. Jeg har mye å henge fingrene mine i og ukene bare flyr. Det synes på bloggen min. skal bli flinkere.. Ellers alt godt til deg - og måtte vi snart få klemme på hverandre igjen. Pandemien begynner jeg å bli fryktelig lei. Jeg kan faktisk kjenne på at jeg blir litt ulydig, tross at jeg har diabetes type 1 som ikke alltid er så lett å leve med. Den er både min venn og min fiende og som jeg samsnakker med hver dag flere gang for dagen. så skal jeg i tillegg være så forsiktig møte folk - det er kjedelig. Men det kan jo synes som om det ikke bare er meg som ikke henger med i svingene med alle restreksjoner, når både topp politikere i AP fester på hotell sammen og vår leder og statsminister drar på vinter ferie til Geilo og har party. i just say.

Så kom det nye nasjonale tiltak idag som jeg bare blir forundret over. Rådene går kort ut på at vi går fra 1 meteren til 2 meteren. og full skjenkestopp i hele landet, pluss kun to gjester hjemme. Jeg kan ikke helt forstå dette.. Det blir iallfall ikke mindre av hjemmefester,  tvert imot. Hvorfor ikke stenge vinmonopolet i tre uker og om man skal drikke alkohol må man gå ut på utested der det er strenge tiltak? Noe annet jeg forundrer meg over er, hvorfor kan jeg stå på en parkeringsplass utenfor kjøpesenter med 100 andre (så lenge jeg vil) men ikke treffe min familie og venner. Er det bekjentskap som smitter? Jeg kan være fysisk på seminar - jeg kan være på utearrangementer med fremmede folk opptil 50 personer? Jeg kan sitte på cafe på kjøpesenter hele dagen så lenge jeg ikke henger med venner? Slik jeg har forstått det ang statsministeren så var det ikke antallet som var feil, men det var mannen  til statsministeren som hadde bestilt 3 bord til tre familier som ble feil. Hadde de vært tre ukjente familier som satt der hadde det vært okei. 

Nei ikke skjønner jeg. Men det jeg vet og skjønner er at mennesket er født som sosiale vesener og at isolasjon og fremmedgjøring ikke er bra for enkeltmennesker. Vi trenger anerkjennelse og vi trenger å bli sett, vi trenger hverandre og vi trenger være elsket. Med denne nedstengningen av sosiale forekomster kan bli katastrofale og i tørr ikke tenke oss de konsekvenser man kan vente seg fremover. 

Ingen kommentarer: