fredag, desember 06, 2019

Hvorfor juleplate?

Endelig er juleplaten her:) Hvorfor lager jeg juleplate?

Jeg er heldig som vokte opp med min bestemor, en streng læstadiansk dame som lærte meg alt om både bibel og salmesang og julesang. Jeg er vokst opp hos min ahkku (bestemor), fra jeg var 0 til 16 år, sovet sammen med henne i årevis, spunnet ull, lært meg strikke, kyr og hest, og salmeboka. En dame jeg respekterte stort. Hun var en streng, myndig og klok dame. Hun var meget religiøs, og det var ho som lærte meg hver eneste salme i kirkesalmeboken, jeg lover deg, hver eneste en. Hun sang for og med meg hver kveld en halv time i mange mange år. Jeg innrømmer at av og til ble jeg lei.. men når jeg ser meg tilbake idag: for en GAVE jeg har fått!! Hun påminte meg hver enkelt høytid som julen som særdeles viktig og fruktbar. Jesus ble født!!! jeg er så utrolig takknemlig for gaven og for min kjærlige oppvekst med min ahkku.  Hadde det ikke vært for henne hadde jeg aldri vært her jeg er idag og min naturlige kjærlighet for salmer og åndelighet.  Jeg var 13 år da jeg introduserte henne for pizza:) skal ikke si mer om det.

SÅ: Nå er den altså ute, nemlig samisk juleplate
 med tradisjonelle julesanger i nytt lydbilde og med spennende gjester. Jeg er kjempe takknemlig for at det norske sameting har prioritert prosjektet. Tusen takk. Dette er noe jeg og Stein, min supre legendariske produsert Stein Austrud har drømt om lenge. Nå er det altså en realitet. Nå er det faktisk 8 år siden sist vi kom ut med album, en salmeplate. Ellers så har jeg og Stein hatt utallige kirkekonserter (en av de første i Kautokeino kirke..), konserter, produsert 3 barneplater, en salmeplatesingel og popplate. Vi har vunnet sami grand prix, vunnet delfinale melodi grand prixdeltatt i finalen, mange tvopptrednerAmandaprisutdelingen, spilt sammen ikke mindre enn to ganger i Oslo spektrum. I det hele tatt, masse artige musikalske opplevelser.

Derfor lager jeg juleplate. God jul kjære venn:)



Ingen kommentarer: