fredag, desember 12, 2014

Alta - et senter for allsamisk

I går kveld hadde Alta samisk språksenter et fantastisk bra arrangement - jule og Prøysenfest. samiske barn og unge fikk bli kjent med nyoversatte samiske prøysensanger som de har prioritert å få oversatt. for en gave - og kulturskatt. Jeg er så takknemlig for å få være med på spennende arbeid i Alta - en kommune som er i vekst -  på mange områder. Det samiske kulturlivet er i blomst og kulturelle aktiviteter eksploderer. Dette er arbeid for fremtiden - identitetsskapende og forebyggende i forhold til å ivareta både språk og kultur. Med barnekoret skapes det trygge fremtidige samiske artister og kunstnere. Jeg kan garantere at mange av disse stjerner vil du få se fremover både på store og små scener - og ikke minst sami grand prix:) De er målbevisste og de vet hva de vil - de er trygge på seg selv og viser en stolthet med å være samisk i et område som er veldig sårbart i forhold til det samiske. Jeg er stolt og priviligert av å få være med på dette. Jeg er stolt av politiske prioriteringer som gjøres for nettopp og ivareta dette arbeidet. De har forstått dette. De har skjønt langtidstenkning og ikke brannslukning. Jeg er en stolt same i Alta. Ønsker deg en fin dag.

Ingen kommentarer: