lørdag, november 30, 2013

julestress?

siste dag i november - og det sner tett -  tett - vet ikke om jeg får opp ytterdøren. mye vær - men koselig innevær. glad jeg har peis  og masse ved. for det må man ha om man velger å bo i Finnmark, fylke med mye vær. en ting er sikkert at det blir mye sne til min bursdag - som er i morgen. dagen da alle tenner det første lys

- ja det er 1.søndag i advent - og ventetiden har startet - på feiringen av vår frelser som ble engang for noen tusen år siden født i en stall av jomfru Maria. en gledens høytid, skal det være, men det er det ikke for alle. det er tiden mange barn gruer seg til, mange ensomme blir mer ensomme - tiden der "alle" skal være så glade og alt er perfekt.

Jeg snakket med en person for kort stund siden, som gruet seg noe forferdelig til at julegatene åpnet - påminnelsen om en tid hun hatet - over alt på jord. en voksen dame som opplever julen som ikke noe bra.. og hvordan ho mobiliserer seg hvert år fra november av og til nyåret..... og dette er en av mange, men som skjuler det for omverden, og lar seg drive av strømmen med julegaver, julegløgg, juletre, julemat og juleditt og datt.

lar du deg rive med?
føler du stress?
opplever du forventningspress?
dyre gaver?

I år forslo en venn av meg at gaven jeg hadde tenkt å gi vedkommende - de pengene kunne jeg gi til streetlight, hjelpeorganisasjon i Fillipinene. 
god ide. 



Ingen kommentarer: