søndag, oktober 13, 2013

fine søndag med sne og koking av pinnekjøtt, og litt gransking av slekt

Første dag med sne, litt så på veranda, men det var sne. en kort stund før varmegrader og sola smeltet det bort. dagen idag har vært innholdsrik på mange måter, hatt  formiddagsbesøk av min fine kusine May Liss, kjempe koselig. jeg har faktisk en stor slekt her i Alta, på Kronstad som jeg er stolt av, mange kusiner og fettere som man treffer altfor sjelden. Min farmor Ågot Victoria er kvensk, hennes mor var fra Tornedalen i Finland, de var tre søstre som kom til alta samtidig.  så jeg er altså samisk/norsk/finsk/kvensk:) det artige er også at deler av min samiske store Hættaslekt fra Kautokeino også stammer fra Tornedalen.

Jeg synes det er spennende med historie og slektskap. og jeg tror det er viktig å kjenne sin historie for å forstå seg selv i møte med fremtiden. Jeg skal ta meg enda mer tid til dykk i vårt skattekammer og samle på beretninger. Vi begynner med et søskenebarn treff vi skal ha etter jul, det gleder jeg meg til.
første søskenbarn er jo veldig nære slektsbånd, men vi er mennesker som har vokst opp i helt forskjellige kontekster og miljøer,  men  har i utgangspunktet noe felles som knytter oss sammen.

Min søster Sara Victoria laget engang en oversikt/slektsstre på mamma sin side, min samiske side, der det kom mange overraskelser over biologisk bånd man ikke var klar over, som gjorde at jeg så på etterkommere av båndene med helt nye øyne. spennende.

men nå skal jeg koke pinnekjøtt til mine barn og noen gjester.. men oppdager at risten min er borte og jeg må ut å lage pinner til gryten, som jeg faktisk ikke trenger.. takk gud for google. det går ant å koke pinnekjøtt i følge kokken Hellstrøm, koke kjøttet i en grønnsaksbuljong.. aldri prøvd, så dette blir spennende.
her finner du oppskriften

ønsker deg en fortreffelig søndag.

bless

Ingen kommentarer: