lørdag, mai 12, 2012

ny tid

enda en fin dag på vidda. selv om dagen startet med snevær så ble det bedre:) love it. jeg lager mat, god mat som jeg skal servere til gjester senere i dag, som skal inntas ute rundt bålet. dette er en fin tid. det er en ny tid, naturen våkner til liv, sneen smelter og sola varmer opp iskalde moder jord, som svarer med farger og nytt liv, en ny fødsel. av og til er det viktig ta time out og bare kjenne nuet, med det som skjer rundt deg, kjenne og lytte til naturens fargerike musikk med et våkent sinn. jeg tror man skjerper sine mentale egenskaper med å koble ut og vende blikket innover i en selvrensende reise i dypet av hjertet. jeg tror at på denne måten får man energi til å takle hverdagen med dets krav. jeg tror du evner med dette å ta mer styring over ditt liv. et gammelt kinesisk ordtak sier: "kontroller følelsene dine, ellers vil følelsene kontrollere deg.." det handler om å trene opp sinnet sitt til å bli et godt menneske, men før du kan det må du "finne deg selv", få en forståelse av deg selv, lære å lytte til deg selv, ta hensyn, og ikke minst: være tro mot deg selv. og man skal aldri bli så selvgod at man ikke kan lære av andre, livet handler om å lære. av og til må man kanskje gå inn i selv selv og tømme koppen med kunnskap for å fylle den opp med ny kunnskap... og ikke henge seg opp i gamle tradisjoner og ideer om at slik og slik skal ting være... "kunnskap er en rikdom som ingen tyv kan stjele...." (kinesisk ordtak)

1 kommentar:

Tor Erik sa...

Ha en fin uke og 17 mai