mandag, mai 09, 2011

ny tid

ny dag med mange nye muligheter. jeg lager pai, verdens beste pai: sunn og ikke mye blodsukkerøkning. bunnen lager jeg blant annet av havregryn. mmm. idag: skinkepai. sist laget jeg ripskake med havregrynpaibunn; nydelig, sammen med is. jeg ungår hvetemel til alt jeg lager. det er værre enn sukker. og det vet jeg siden jeg har diabetes type 1, insulinmanglende syksom. hvetemel får blodsukkeret til himmels og da trenger jeg masse insulin, og insulin er fett. du som ikke har denne sykdommen har en bukspyttkjertel som produserer insulin til alt du spiser. jo mer sukker og karbs du spiser jo mer produserer den insulin, nettopp fordi insulin er nøkkelen til dine celler. og det er insulin som gjør det deg og meg tykk. derfor; spiser man mat som man ikke trenger mye insulin til så går man ned i vekt. anna mat som også gir blodsukkerøkning er for eks poteter, pasta og sukker. ikke bra. men nå paitid og skrivetid:)

Ingen kommentarer: