tirsdag, juni 22, 2010

universets gud. The secret:)

I guds hus er det mange rom.. og det er plass til maange der, gud inkluderer alle sorter mennesker. jeg tror nok kristennorge så altfor mange gang undervurderer gud og ikke minst menneskeliggjør han. men da er han jo ikke allmektig? vi mennesker er nok litt for flinke til å ta rollen som gud alene har. Gud er allmektig over all menneskelig forstand. Gud er kunstneren bak kunsten mennesket og maleriet naturen. Vi kaller han "Gud" mens andre kaller han noe helt annet. ja religion og politikk er grunnen til mye grusomheter i verden, og det er jeg så enig så enig i. helt forferdelig. Mennesket setter seg som gud og dommer overfor andre mennesker, mennesker dømmes til døden?

mennesker hever dørstokken til menighetshus, og står som voktere og bestmmer hvem som er verdig til å slippe inn? bli som oss da er du velkommen??? Er det slik gud vil at det skal være? det er ikke rart at folk skyr presteskap og gudehus? hvem vil vel leve i et menneskeskapt fengsel? Gud har skapt mennesket til frihet, til klokskap og til og respektere og elske hverandre. I mitt hus er det mange rom...

"Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död" leste jeg en plass. Gud ser til hjertet ditt, og når du engang skal gå inn i evigheten er det til syvende og sist et forhold mellom deg og gud. Da hjelper det nok ikke hvor mye din bestemor ba for deg eller din prest formana deg og sa hva som var best for deg. Du går inn i evigheten alene. derfor blir min oppfordring; ta en titt i deg selv istedet for å hele tiden hige etter å tilfredstille andre mennesker. vend dine øyne opp mot gud, og er han levende og allmektig ja da vil han svare deg på det du lurer på. det er verd forsøket:)

"Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene:
Hvor skal min hjelp komme fra?
Min hjelp kommer fra Herren,
han som skapte himmel og jord.
Han lar ikke din fot bli ustø,
din vokter blunder ikke.
Nei, han blunder ikke og sover ikke,
Israels vokter.
Herren er din vokter, Herren er din skygge,
han er ved din høyre hånd.
Solen skal ikke stikke deg om dagen
og månen ikke skade deg om natten.
Herren skal bevare deg fra alt ondt
og verne om ditt liv.
Herren skal bevare din utgang og din inngang
fra nå og til evig tid".

(Salme 121)

Ingen kommentarer: