fredag, mai 07, 2010

tusen strålende soler

så kom fredagen jeg har ventet litt på. fredager er egentlig fine dager. iallefall om man ikke har noen planer, noe som jeg ikke har:) ingenting er bedre enn å legge skriving til side og bare ikke gjøre noe, blogge eller leke meg med bilder. eller rett og slett lese en god bok. jeg leser så mye fagstoff at det er rent deilig enten se hotell cæsar eller lese en roman. nå leser jeg en bok som heter "tusen strålende soler" av khaled hosseini. den er sterk. den handler om kampen mot brutale ektemenn og et krigers og kvinneundertrykkende samfunn. den handler om ameer-ulmumineen, allah, ambagh og harami. det er en virkelighet totalt fjernt vår virkelighet med likestilling, fritt tale, aksept, likhet, individuell frihet, like rettigheter? eller..dette var veldig fine ord som er nedfelt i norge. men kan man egentlig snakke om "norske verdier"? fins det egentlig?

verdi betyr jo "noe som er verdifult for oss". er nå likhet og like rettigheter verdifult for "oss"? eller er det rett og slett en trussel mot det tradisjonelle, urgamle, kulturrelle stolte norge? vi skremmes av andre kulturer som kommer til norge med andre lukter, klær, språk og levemåte...

men; skal vi bare fortsette kategoriseringen av mennesket? kanskje det er en nødvendighet for å beholde balansen i samfunnet, ikke minst maktbalansen.

har du tenkt igjennom hva som er verdifult for deg? vi er iallefall veldig flinke å snakke om at verdier og normer er viktige. norm betyr enkelt "regel",retningslinje eller en oppfatning på hvordan ting skal være. vi vet jo at normene er dynamiske og i endring, og vi akspeterer "alt" som tres over hodene våre... kanskje man må tørre å stoppe opp reflektere over de faktiske normene som regjerer i nærmiljøet for eksempel. er det slik jeg faktisk vil ha det? samsvarer det med mine egne verdier?

nå skal jeg lese mer i "tusen strålende soler", boken jeg anbefaler deg om du ikke har lest den. jeg garanterer deg at du får noen tanker over både ditt eget liv og ikke minst gjør deg tanker over hva som er viktig for deg og det livet du lever.

ellers får du har en fin fredag og kose deg med det du enn måtte styre med:)

Ingen kommentarer: