torsdag, april 29, 2010

feire livet.

"Hallo til verden for øvrig. Til min blogg, til mine venner, til alle sammen. Jeg har nyheter i dag. Det er tungt å høre, men jeg kan si det med et smil. Livet mitt går mot slutten, sier 25 år gamle Eva Markvoort i sin blogg 65redroses"

Markvoort har gjennom fire år blogget og videoblogget om sitt liv med en dødelig sykdom. les mer om henne her

Hva er Menneskeheten uten hvert eneste enkeltmenneske. Uten enkeltmennesker har man ingen menneskehet. Eva Markvoort eller Regine Stokke var to ufattelig sterke mennesker som delte sitt liv med andre. Som representerte sin sykdom, frustrasjonen, sinnet, gleden og kjærligheten. La oss alle lære av slike mennesker. mennesker som står opp og bruker sin stemme uten å måtte. Som sier sin mening uten at det er deres plikt. Som velger å stå i bresjen og representere en sykdom og være dens ansikt utad så andre kan lære og forstå..... (internett)

døden og sorg er tabu, man vil helst ikke snakke om det som er vondt, det er så mye lettere å distansere seg. jeg har en venn som mistet en hun er glad i for to dager siden. det er så trist så trist, helt fryktelig trist...

jeg bøyer meg virkelig for disse menneskene som blogger og åpner sitt liv for hele verden, som også er med på å sette ansikt på sykdom. de er med på å rive ned barrierer mot død. de blogger om følelsesmessige prosesser de er igjennom, de blogger om glede og kjærlighet midt i alt det vonde. de er med på å hjelpe andre, de gir perspektiv til "alle oss andre". ingen liv er evig, ingen er evig unge. alle skal vi face døden, før eller senere. la oss leve i dag, mens vi enda puster. la oss feire livet. være lykkelig for hver bursdag man ferier. være lykkelige i idag. ikke utsette lykke. smil til den du møter på rema, gi en klem. det er faktisk ikke sikkert du treffer vedkommende igjen...

bibelen sier det så fint: " gårsdagen er forbi, morgendagen har ingen sett, men idag hjelper Herren..."

Ingen kommentarer: