søndag, mars 21, 2010

søndagstanker

"Din venn har en venn, og din venns venn har også en venn: vær derfor forsiktig i din tale........."

det er så sant så sant, så trist så trist. man er av og til så utrolig naiv og tror at alle mennesker er snill og grei, og når det viser seg at agendaen for praten var noe helt annet ja da blir man virkelig såret.... men på en annen side igjen så må man aldri gi opp mennesker. man må forsette å ha tro på medmennesket som noe godt. og ikke bli redd for å involvere seg. det er jo så spennende i bli kjent med nye mennesker, nye tanker og ideer.

det å bo i en liten bygd byr på utforinger på mange måter. man lærer "reglene" og måte man bør være på. man lærer at man heller ikke skal tro på alt man fra nabokjærringa, og man lærer ikke minst og veie sine ord. men av og til og det er vel det værste, er når man faktisk ikke har sagt no eller gjort noe, og fjæra som ikke fins ble til ti høns.. og folk man i utgangspunktet hadde et okei forhold til tror på de ti hønsene og gjør det til sannhet. i stedet for for eks komme til meg å spørre om tingenstilstand faktisk er slik? hadde vært så mye mer realt spør du meg.

hvorfor skriver jeg om det? hm.. ja det kan du spørre. jeg har det veldig fint om dagen og gleder meg til påskeferie, nettopp, jeg skal ha tre dager påskefeire i år. det er vel første gang på hundre år at jeg skal ha det. jeg gleder meg til de dagene. men før det er det masse som skal gjøres:) mye skal skrives før påske.

men hvorfor blogger jeg om dette? for noen dager siden hørte noe som jeg ble litt skremt av, jeg måtte virkelig si til person at dette bør du ta opp med vedkommende og ikke snakke til meg om.... og gjør du ikke det , gjør jeg det. jeg vet hvor vondt det er å være utsatt for stygge rykter og vissvass som ikke har bunn i virkeligheten. en annen grunn til at jeg blogger  om dette er fordi jeg skriver om dagen om et tema som er beslektet til dette, kjønn i samfunnsliv, hvordan normer påvirker mennesket og hvordan man plasserer mennesker i hierarki og kategorier. og det morro er at jeg har Jørgen Lorenzen "kjønnsforsking" på pensumet. du har kanskje fått med deg programmet "hjernevask" med harald Eia, der han har lager magesår til jørgen Lorenzen? veldig spennende tema er det iallefall.

men anyway jeg synes det er trist om man tar utgangpunkt i det man hører om folk istedet for å bli kjent med mennesket. det krevet mot, vet det. men tenk kor mange spennede overraskelser du kan få:)

jeg har fått mange rare kommenterar ang bloggen min oppigjennom årenene. hadde jeg tatt de innover meg og blitt såret så hadde jeg ikke lenger hatt blogg... jeg hadde sansynligvis ikke forsatt å synge heller, iallefall ikke på samiske... jeg hadde ikke gjort det jeg gjør hadde jeg hørt på de som ikke synes noe om det jeg driver med. men takk gud at jeg var og er døv!!!!

nå skal jeg ut på tur i finværet. dette er kautokeino på sitt beste:) eller kautokeino har så mye fint, vet du jeg elsker min hjembygd. det er så trygt så trygt. og iallefall når jeg er ute å reiser, og når jeg kommer hjem, ja da, herrgud jeg bruker å tenke; deilige kauto.

du får ha en fin søndag du også. jeg skal grille kjøtt og drikke kakao, og spise tørket reinhjerter. det er min ynglingssnaks:) nam nam.

Ingen kommentarer: