mandag, oktober 05, 2009

vinterforberedelser

nå kan bare vinteren komme. hva er vel arobic i forhold til stabling av ved. og ved treng vi jo her i kautokeino nå når det går mot mørketid, kulde og vinter. ingenting er mer koselig enn å ha fyr i vedoven, det gir en deilig varme og god lukt i huset. det rare med denne tiden er at vinteren kommer like overraskende..plutselig så er sneen her og plutselig er det kaldt..veldig kaldt. hver senhøst så er jeg like forundret over kor skummelt det e å kjøre på sne for første gang.. jeg skal på en liten par dagers reise på onsdag, og jeg må innrømme at jeg tenker på føret allerede idag... vinterdekk og vær. men heldigvis blir man vant med det. det går ikke mange dagene før man e vant til sne, is, sludd og alt, you name it. men anyway. det er så deilig ha fått fyringsved i hus, og i tillegg bakte jeg 8 brød ikveld:) nam nam. ingenting e bedre enn hjemmelaga brød med brunost:)og vet du, en av mine hobbyer og noe æ virkelig liker e det å styre på kjøkken. bake brød eller kaker, wow æ trives med det. gjør du det? kneipbrødet på rema blir man bare oppblåst i magen av...hehe...

jeg liker egentlig høsten (ikke vinteren) høsten er starten på noe nytt. høsten er deilige stearinlyskvelder, høsten er da man kan skjule sine hemmeligheter i mørket, høsten er masse søvn, høsten er også å kjenne at mennesket ikke har kontroll over universet.. høststormene som ingen kan kontrollere.. det er tiden da man opplever at man kun er et lite menneske. trærne dør ut og går i dvale, fargene forsvinner, og vi bærer det kun i minnet.. vi går i dvale, en søving våkentilstand der vi våker fordi vi må.. spise og fyre i ovn.. for å overleve kulden. mørket som omsluker oss som et teppe som gir trygghet.. fargene på himmelen i kuldens hete minner oss om solen og våren som snart er like om hjørnet...

heldigvis har vi facebooka... vårt moderne sosiale liv.. der vi gir av oss selv akkurat så mye som vi selv vil.. ingen trenger å se meg i øyene og oppdage sanheten.. nettopp fordi jeg bare logger meg av når ting blir for skummelt...

puh.... dette er arobic på høyt nivå....



litt av veden som er blitt sagd opp

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var stor henger med di minste karmene jeg har sett :)