torsdag, desember 24, 2015

God jul

I skrivende stund er det natt til julaften. Jeg og mine har reist til Kautokeino og skal være på vidda noen dager. Det ser vi frem til. Bli dullet med og servert alle måltider. Vidda er lys midt i mørketiden. Og jeg merker at det er her jeg kommer fra. Nå er jeg hjemme. Jeg kjenner igjen stillhetens toner og lysmørkets hemmeligheter. Jeg er i kjent terreng

Det er en spesiell jul for oss, der sorger og gleder går hand i hand. Vi gleder og gruer oss. Og slik er det. Slik er livet og slik er døden - de mest naturlige fenomener som er blitt de mest dramatiske for oss mennesker. 

Vi står overfor julehøytiden noe som jeg synes er vakker og varm. Jeg har alltid elsket julen - og jeg skal fortsette å elske julen - det skal vi alle. Jeg skal ta tilbake den gode følelsen av å glede meg. Jeg skal drømme om fred på jord, bursdagsbarnet, maten, gavene,  tradisjonene og for dem jeg er  også veldig glad i. Så skal vi slappe av, se på filmer, sove lenge, eller vi bruker å snu døgnet, være ute, kjøre snøskuter, og besøke folk. For julen handler for meg om å se hverandre, gi klem, snakke sammen - være stille sammen.

Jeg er heldig som gleder meg til julehøytiden. Jeg vet det er altfor mange som ikke gjør det. altfor mange barn som lider på grunn av foreldene, altfor mange som ikke har råd til verken gaver eller julemat. jeg vet at dette er tiden der altfor mange er ensomme, voksne mennesker som ikke har noen å være sammen med. Kjære Gud la det bli vår sukk og bønn at vi lærer å se medmennesket, at vi lærer å strekke ut en hand – å være det medmennesket du vil at vi skal være. At vi kan gi av oss selv og av vår overflod.  

Jeg ønsker deg en riktig god jul. Vær snille med hverandre. ta vare på hverandre. gled deg, gi en klem og spre oppmuntrende ord.

Det kommer tilbake til deg - i lynets hastighet.

Love.