søndag, november 15, 2015

vaner og avhengighet

Jeg leste akkurat om en undersøkelse fra Danmark om sosialemedier og avhengighet. Konklusjon var at de som hadde vært borte fra fb og andre medier en stund følte seg mer fri og lykkelig. Selv om man skal være skeptisk til slike undersøkelser så synes jeg det var spennende lesestoff. man er jo ikke klar over når man er blitt avhengig av noe, og når man er det er man på godt norsk hektet eller bundet.  det handler om sterk lyst til noe eller rett og slett tvang og ikke minst problemer med å kontrollere det du er avhengig av.

Jeg har alltid trodd at jeg aldri i verden kan bli avhengig av sosiale medier eller at jeg lar meg påvirke av det - så nå skal jeg ta en ukes sjelegranskning og kutte ut fb og de andre sosiale medier jeg er på. så får jeg virkelig gjøre en analyse hvor jeg står. wish me luck.

I denne tid er jeg i en  fase hvor jeg analyserer mine vaner/uvaner og avhengighet. Jeg har bestemt meg for å kutte ned på noe, kutte ut og redusere - det handler jo faktisk om balanse.
Nr en: jeg sluttet å røyke for 14 dager siden, og ja det er faktisk sant, jeg har tatt min siste sigarett ever. Og det var faktisk ikke så ille som mange skulle ha det til. Etter tre dager var det værste over og nå gjenstår det bare å la være å røyke for min del. Men jeg tror at jeg har planlagt det så lenge at det nesten ble litt oppskrytt at det var så vanskelig. Jeg føler meg fri og er en ikkerøyker. Det er deilig å bevege seg når pusten er så mye lettere:) sangstemmen min er blitt en helt annen, jeg har aldri sunget så bra:) Dette er noe av det beste jeg har bestemt meg for:)