torsdag, august 12, 2010

et lite besøk på ikea

jeg har for første gang i mitt liv vært innom en ikea butikk, som ligger nesten 5 timers kjøring fra kautokeino. jeg har hatt veninner som i mange år har sverget til ikeamøbler og stæsj. de reiser årlig til ikea. jeg har fått inntrykk av at man nesten legger av feriedager til ikea med bobil og campingvogn. gjerne drar flere sammen og sosialiserer seg på ikea turen. jeg har blitt fortalt at der er det barneplass/lekeplass, kafer og resturanter. det er det aktiviteter for alle sammen, små og store. og ikke minst, der er alt billig.så når jeg nå hadde bestemt meg for nye møbler tenkte jeg at jepp, jeg skal for første gang på den geniale ikeabutikken der alt er så billig og butikken som har alt

jeg ble imponert over byggningen, skiltet var like stort som huset mitt og det var ikke til å unngå oppdage det.

softis; kr 5
kaffe: kjøp beger til 10 kr og drikk så mye du vil hele dagen (noe jeg ikke fikk tid til)
samme med brus, men det må være noe ikeaspesialbrus som ikke smaker som anna brus
pølse med brød; kr ti
billig ja.

jeg startet min vandring etter de berømmelige pilene på gulvet som faktisk var genial spes for meg som ikke har retningssans.. jeg funderte nok litt på kjørereglene, men lærte dem relativt fort. jeg fant sofaavdelingen, for det var sofa jeg skulle ha. jeg prøvesatt 30 sofaer som tok nærmere to timer.. og bestemt meg omsider for det og vandret vidre. min reisevenn sier; du burde nok ha bestemt deg litt på forhånd var du skal kjøpe her. neida hvorfor det, her er jo så mye flott og fint.. og jeg vandrer og kurven min blir mer og mer full. etter enda nye 3 timer finner jeg ut at jeg faktisk begynner å bli sliten og vil betale for varene. før jeg da oppdager at jeg må jo innom lageret å hente sofan, men det beste er å finne en arbeider som står ved datamaskin og kan printe ut et ark der det står nr på hyllene i det vansindige store lageret... herregud. og jeg går tilbake de 20 milene jeg hadde gått for å finne det, for så å snu for å finne lageret.. du kan forestille deg... jeg hadde jo handlekurven full... nei her var det bare å betale først og laste bilen for sååååååå å gååå etter pilene nye 20 mil for å komme til lageret... og finne sofaen.så betaling, og neida, du får et lapp, og må betale for den først for så å gå til en anna kasse langt borte og stå i kø der for å få ut sofaen.

mye kan sies om ikea men en ting er sikkert; det var en prøvelse å vandre der.. sammen med tusenvis av folk, folk som bodde i bobil utenfor, som vandret rundt i shorts og caps.. de var på ferie på ikea. jeg må innrømme at det stressa meg litt opp.. så for meg en skrekkfilm der alle disse mennesker vanderer og vandrer etter pilene, og aldri kommer til kassa...og man blir mer og mer sliten, og ungenes hjerteskjærnede hyl runger i veggene til monsterbygget, sovnet i voger av ren utmattelse.

da jeg omsider kom meg unna den vansindige hapararanda og ikea og hadde alt liggende på stuegulvet; happy! helt frem til ting skulle skrues sammen.. da nytter det ikke være en middels handywomen men ganske bra innøvd tålmodighet og som beherker både avanserte kakeoppskrifter og relativt greie bruksanvisninger..ah

lærdommen; bestem deg for hva du skal ha før du drar innom en ikea butikk...
og ikke minst husk at alt er flatpakket, alt er demotert i flere pakker, alt er nummeret, ting trenger ikke ligg på samme plass. det gjelder å holde tunga rett i munn for å få med seg alle delen, og ikke mint de rette delene. (noe ikke vi gjorde, men det er en helt anna historie).

bohus og møbelringen next

og ikke minst; middag på alfa omega i omgivelser der man kan sitte å prate i ro, observere og reflektere. det betaler jeg gjerne litt ekstra for.

men før det; nå er det altaturnering som gjelder der alt skal dreie seg om fotball. hundrevis av barn og unge er forventende og spente.

ønsker deg en fin torsdag

PS;jeg venter meg en puff til min røde sofa i dag fra IKEA... men denne gang trengte jeg ikke dra selv. halleluja

Ingen kommentarer: