fredag, oktober 30, 2009

vaksinasjon


da var det gjort, jeg har vaksinert meg mot svineinfluensa.. det tok noen dager med å tenke over det valget, ikke minst google det, men ettersom æ ble mer og mer kunnskaprik på vaksinering og denne influensaen ble jeg mer og mer usikker, sikker og usikker. men valget falt på å just do it. så her sitt jeg med en vond arm og og venter i spenning om kroppen får noen reaksjoner på det. jeg er verken slapp, feber eller andre sympomer på at jeg har tatt det.

det var en ganske så intr opplevelse å sitte der i kø får å ta den. der satt vi, vetta søren kor mange vi var men vi fylte nå en gymsal, både kjente og ukjente folk, men vi hadde en ting til felles og det var denne svineinfluensan. det er rart med det, men når det er noe som en gruppe mennesker har til felles, slik som oss i faresonen, ja da snakker alle med alle. vi spør hverandre og vi forteller, gjerne sine egen sykehistorie.. vi er liksom oss og dem på en måte. jeg snakket med så mange mennesker som faktisk er fra min hjembygd men som jeg aldri har snakket med, det var intr.

anyway, det gikk ganske så fort å vaksineres, men så måtte man sitte der i 20 min etterpå. i tilfelle man reagerte eller svimte av.. så der satt vi på rekke og rad i en gymsal, rundt oss var det 8-9 folk med gulse vester der det sto rødekors, de passet nok på oss tenker jeg, og det var jo litt betryggende om noen av i risikogruppa skulle være så uheldig å falle om.

risikogruppa ja.. det kan man jo tydeligvis definere selv. for når jeg kom dit så fikk jeg et skjema man måtte fylle ut, navn, adresse, fødseldato, allergi eller ikke og at du faktisk er frisk idag. så betalte man inn kr 50,- for deretter sette seg i køen, og inn og vaksinere seg. da jeg kom inn satt det en dame der med sprøyta og sa noen ord om at det blir et lite stikk og bla bla bla.. og ba meg komme tilbake igjen om ca to uker for å få den andre sprøyta, så stemlet ho det arket jeg hadde og så var alt over.. ingen har spurt meg koffer æ e i risikogruppa, ka som feile meg etc. ikke har jeg engang fastlege her i bygda så dem vet ingenting om meg. det er kun meg selv som vet at jeg er i risikogruppa. merkelig.

midt i diskusjon om det er nok vaksiner til alle sammen, hvem som bør få det, og ikke minst, når kommer neste forsyning til kommunene???! og midt i alt sammen, leser vi om eksplosjon av svineinfluensan og all farligheta med den.... og vi vet jo heller ikke kor i nærheten/fjernheten den er... i nabohuset, bygda... plutselig er den her..

vet du.. alle kunne jo dratt å vakinert seg idag, alle sammen. nesten sån først til mølla. jeg kunne tatt med meg hele min familie og slekt og vaksinert dem, slik at man ikke trenger å være redde for dem man er glad i. kynisme ja? det er det....men som sagt du kan vaksinere deg selv om du ikke er i risikogruppen, der er kun du selv som definerer det, o det er opp til din samvittighet..valg vi gjør, gjør vi jo etter vår samvittighet, eller? samvittigheten skal jo være et talerør til vårt indre, og er vel ofte med på valg vi skal ta... har man god samvittighet er man vel kanske fornøyd med seg selv og evt handlingen som er gjort,dårlig samvittighet indikerer at vi har gjort noe som egentlig ikke burde ha gjort..

"Mett ikke din samvittighet med unnskyldninger. Du metter ikke en vakthund med sovetabletter...."
Søren Kierkegaard

Ingen kommentarer: