torsdag, september 09, 2021

Valgets kvaler.

 Har du bestemt deg for hva du skal stemme på? Ja for nå er det valghelg, og vi må alle bruke vår stemme til å si hvem du ønsker skal styre vårt land. For min del opplever jeg dette valget som en av de vanskelige. Jeg har egentlig aldri vært i tvil hvem jeg skal stemme på men i år er det ikke så enkelt. Men jeg tror det er viktig ta et blikk i deg selv, og tenke over hvilke saker du er opptatt av. hvilke verdier er viktig for deg. For en ting er sikkert at det er vanskelig finne et parti man er enig med i alle saker.  

Jeg vet iallfall hvor jeg bor - i distriktet. Jeg bor i Finnmark som er tvangsslått med Troms. Jeg bor i Finnmarks største by Alta. Her bor det 20 tusen mennesker og vi bor her uten sykehus, der nærmeste vei til hammerfest sykehus er 13 mil over en fjellovergang,  om veien faktisk er åpen.... Den er nemlig stengt store deler av vinteren på grunn av vær. Til det samme sykehus må folk fra Kautokeino, som har 30 mil å kjøre. Sist uke var jeg vitne til en person som kom med ambulanse fra Kautokeino, og skulle sendes med fly til Hammerfest. Men nei, Det var så mye vind og vær at ambulanseflyet verken kunne lande i Hammerfest eller Tromsø. pasienten måtte flyges til Kirkenes. Her snakker vi 100 mils reise, med svært alvorlig sykdomsbilde. Slik er Finnmark. 

Så tenk  etter hva som er viktig for deg når du gjør valget. Godt valg 


Ingen kommentarer: