onsdag, mars 25, 2020

Utvider mitt språk vokabular

Jeg anser meg meg som et ganske oppegående menneske med høy utdannelse, godt språk og jobber i akademisk forskningsmiljø og er underviser. Med akademisk språk mener jeg at språket er klart, nøkternt, tydelig der man ofte tar stilling til noe som bygges på argumentasjon som må belegges i fra ulike perspektiver og forskning.

Men i disse coronatider har jeg altså lært meg en haug med ord og begreper som ikke har eksistert i mitt vokabular mer enn i noen dager.

Digital kaffekopp/digivin/vinchat/karantenefest
dorullskam / hosteskam
hytteforbud
teamslunsj/digital undervisning /zoom/hjemmekontor
digitale konserter
krisefullmakt /koronalov
hjemmeisolasjon
koronadugnad
hjemmekaratene
smittespredning /smittekurve/smittesporing/koronafri
koronakrakk /smittetakt
klappeaksjon
koronapermittert
selvisolasjon
avstandstur
koronafast
karantenekroppen
albukrok
krisepakke





Ingen kommentarer: