søndag, november 12, 2017

Farsdag

Idag er det farsdag, Gratulerer med dagen min far. Jeg er så heldig å ha en far som lever, og er den flotte far som er far hver eneste dag.

Det er slik at ikke alle har en far eller en mor, eller ikke alle har en far eller mor som er slik en forelder skal være. Så både mor og farsdag er ikke en enkel dag for mange. Men jeg er heldig, ikke er min far bare en suveren far men også en suveren bestefar for mine to gutter som ikke har en far som lever. Dem mistet sin far brått og brutalt for  to år siden, så denne dagen går til å minnes faren og tenne et lys.

Tradisjon tro handler farsdag om å hedre sin far denne dagen i november, som vel nok er en tradisjon adoptert fra USA, der de begynte å feire/hedre sine krigsveteraner.  Og vet du at i Spania ferier man farsdag for å hedre Josef, Jesus far. og i Tyskland ferier man farsdag på Kristi himmelfartsdag, den dagen Jesus reiste tilbake til sin Far i himmelen.

Jeg liker at vi hedrer våre eldre, disse mennesker som har viet sitt liv til å oppdra oss. Jeg er vokst opp med 4.bud: "Du skal hedre din mor og din far" (Bibelen), ikke bare engang i året men i hverdagen. Videre står det: "så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg".

Ønsker dere alle en fin søndag, og til dere som har en far på jorden, hedre og anerkjenne
han resten av året også. Gi en klem, kjøp noe fint, bak en kake eller gå en tur. Det skal så lite til for å glede - den største gleden du kan ha er å gjøre andre glad.



Ingen kommentarer: