tirsdag, desember 15, 2015

Førjulstiden

For et snevær det er i Alta idag. vi måkker og måkker - og det slutter ikke sne. Dette er virkelig vinterland. Jeg synes vel at det holder nå for denne gang. Joda vi vet hvor vi bor. På slike dager savner jeg vinter i Kautokeino. Det er sjelden snevær, der er det litt sne, mye kulde, tørr luft og stabilt. da kler man seg etter forholdene.

Førjulstiden går nå fremover. Det ble en litt anderledes førjulstid for oss her hjemme. Sorgen er over oss men vi tenner lys, vi tenner masse lys. vi har laget islykter  og vi pakker gaver. Sorgtunge følelser og gleder over de små ting i hverdagen går hånd i hånd. i det ene minuttet gråter vi så smiler vi både av minner eller en dårlig reklame på tv'n. Det er slik det skal være. Førjulstiden skal være fin, barna skal glede seg og være forventende.

Vi står overfor julehøytiden som jeg synes er vakker og varm. Jeg har alltid elsket julen - og jeg skal fortsette å elske julen - det skal vi alle. Jeg skal ta tilbake den gode følelsen av å glede meg. Jeg skal drømme om fred på jord, bursdagsbarnet, maten, gavene og tradisjonene. For dem er jeg også veldig glad i. Så skal vi slappe av, se på filmer, sove lenge, eller vi bruker å snu døgnet, være ute, kjøre skuter, og besøke folk. For julen handler for meg om å se hverandre, gi klem, snakke sammen - være stille sammen.

Jeg er heldig gleder meg til julehøytiden. Jeg vet det er altfor mange som ikke gjør det. altfor mange barn som lider på grunn av foreldene, altfor mange som ikke har råd til verken gaver eller julemat. jeg vet at dette er tiden der altfor mange er ensomme, voksne mennesker som ikke har noen å være sammen med.

Jeg er glad for at Alta ar Hjerterom, og Hjerterom skal være åpen både julaften og i romjulen. Jeg skal være på jobb der en av dagene. Det ser jeg frem til. Hjerterom er et lavterkeltilbud for alle mennesker, et sted der det er plass, et sted du kan finne ro, smile snakke eller være stille. Et rom for mennesket.