søndag, juli 12, 2015

du er formgiveren av din egen skjebne - du er forfatteren.

Et sunt hjerte er liv for hele legemet,men misunnelse er råte for beina..
salomos ordspråk 14,30

salomos ordspråk er en av bøkene i bibelen jeg liker godt, mange vise ord om livet og vår eksistens. jeg tror at takknemelighet for det man har fører til et sunt hjerte. takknemelighet for små og store hendelser, og ikke minst det man har for øyeblikket og der man kanskje er, og takknemelighet for menneskene man har rundt seg. livet kan snus på hode på et øyeblikk, du kan selv dø, du kan bli syk, du kan miste noen du elsker på et øyeblikk, og da er det for seint....et sunt hjerte tror jeg også at du vil din neste godt og du gleder deg med andres fremgang. når du gjør det så får du igjen så mye til deg selv. jeg liker det ordtaket; spre positive ord og det positive gror". og det tror jeg er sant. utfordre deg selv og se at faktisk funker:) 

misunnelse er råte for beina... 
I den katolske tradisjonen er misunnelse en av «de syv dødssynder» og betraktes som en synd, fordi den misunnelige overser sine egne gaver og streber etter det andre har. 
det handler om mennesker som ikke har evne til å glede seg over andres fremgang. I stedet brukes det tid og energi på å ødelegge gleden for de som da endelig har fått til noe som de kanskje har jobbet hardt og lenge for.

kan misunnelse være en påminnelse på sin egen utilstrekkelighet? når man misunner andre er det fordi det er akkurat det man selv skulle ønske at man hadde fått til? eller vært i den situasjon? men hva er det som hindrer den misunnende å gjøre et forsøk på å oppnå det selv? hvilke blokkeringer er i veien? handler det om at den misunnende har så dårlige tanker om seg selv,"jeg er ikke god nok.."? og sammenligner sine egene dårlige sider med andres sterke sider? 

Misunnelse er og kilde til baktalelse, noe som kan være utrolig vondt for dem som blir baksnakket. en fjær som blir til ti høns, der historien lenger ikke har noe grobunn i virkeligheten. dette kan virkelig være med på å ødelegge mennesker. det er kaldt, det er ondskapsfult, det er kynisk og det er fordervende.jeg har faktisk opplevd mennesker som jeg virkelig står i respekt for, mennesker som kommer å spør direkte det saken gjelder, og som ikke velger å tro på ondsinnet snakk. det er slik vi må bli flinkere til, hører man noe om andre, stopp opp, ikke vær med på snakken, ta det heller opp med vedkommende. 

her her sirkelen; spre fanskap, du får fanskap tilbake, spre glede og få glede tilbake. jeg tror at så lenge man misunner og baksnakker andre vil man ikke selv få det bra med seg selv og sannsynligvis ikke bra med dem man omgås med heller. beinene råtner og hjertet blir svart.....


Anti-janteloven
du er formgiveren av din egen skjebne. du er forfatteren. du skriver fortellingen. du sitter med pennen i hånden, og utfaller blir nøyaktig det du velger...." ( lisa nichols)

1. Jeg er et enestående menneske!
2. Det er ingen andre som er helt lik meg!
3. Forskjeller mellom mennesker er mye viktigere enn likheter!
4. Det er noe ved meg som andre liker!
5. Jeg er et verdifullt menneske!
6. Jeg er sikker på at jeg kan gi noe til andre mennesker!
7. Jeg bestemmer selv hva som er godt for meg!
8. Den jeg er og det jeg kan skal jeg bruke slik jeg vil!
9. Jeg har en egen evne til å snu det verste til det beste!
10.Min følelse av lykke kommer innenfra!

hvordan vil du at din dag skal bli? om du lukker øynene dine og kjenner etter ka du føler, følelsen din bekrefter nemelig det du tenker, på godt og vondt... husk at du er herre over ditt liv, og det er bare du som bestemmer hvor godt du skal ha det idag. så ikke la negative tanker fylle deg, det slår bare tilbake på deg selv.