fredag, april 03, 2015

velkommen hjem

Å bli større og større for så å bli voksen kan på mange måter være spennende men også skremmende. Fra barneverden så trygg så trygg med alltid noen voksne som beskytter deg. Å bli begynnende voksen er både spennende og utforskende, man møter livet på godt og vondt, man lærer av gleder og feilsteg - og der du kanskje også oppdager hvor vond voksenverden kan være og hvordan voksne folk kan være  slemme. De voksne kan misunne hverandre, snakker stygt om hverandre og de voksne er kritisk til hverandre.

 Som tenårigsmamma kan jeg bare minne deg på de råd som ble sagt for litt siden - de formaninger og verdier som godhet, toleranse, trygghet, omsorg og takknemlighet.  Som voksen vet jeg at du selv må gå din sti - jeg vet at du må igjennom de erfaringer som jeg skulle ønske du kunne ha lært igjennom mine feiltrinn. Jeg vet at du kommer til å bli skuffet og såret - men jeg vet og at du lærer av dine erfaringer. Det er det som heter erfaringsbasert kunnskap. for det er nettopp det du skal:lære av egne feil - og bli en trygg voksen. Jeg håper og tror at jeg har gitt deg grunnkunnskap til å mestre dagene som kommer i motgang og medgang. Du er alltid velkommen hjem:)