mandag, oktober 14, 2013

snart er det jo jul:)

Atter en fin korøving er tilbakelagt med svært flinke barn fra Alta. De er lærelystne og kreative. vi øver på sangtekniske ting, sanger og selvfølgelig the fox;) jeg har helt dilla på den sangen, og spesielt på samisk, lyder nesten enda tøffere enn ylvis guttene: Mo bidjá rieban? 

snart begynner koret  å øve på vakre julesanger som jeg bare elsker å synge, de er så fredfulle og innhold av håp. ser frem til å synge dem sammen med koret i kirkerom. det gir perspektiver å synge salmer i kirker, man føler seg på plass, og innholdet i sangene passer inn i konteksten. det er rom for tanker og følelser, det er rom for glede og vemod. det er rom for alle. Jeg er så takknemlig for at min ahkku gav meg gaven og verdien av å synge salmer. Jeg vokste opp med henne, og ho sang for meg hver eneste kveld i mange mange år. for en gave jeg fikk!!!  Hun var streng men omsorgsfull bestemor og det var ho som lærte meg hver eneste salme i kirkesalmeboken. hadde ikke vært for henne hadde jeg aldri vær her jeg er idag og min naturlige kjærlighet for salmer og åndelighet.

i dag er min favoritt julesang: en stjerne skinner i natt. 


  

Ingen kommentarer: