fredag, juni 14, 2013

sårbar men takknemlig

Det er fredag, det er helg, jeg var å øvet i NordlysKatedralen, jeg gleder meg synge i Norges vakreste hus på søndag. Øving i Nordlyskatedralen: vakkert, fantastisk scene!!! Jeg sier bare at det var himelsk lydbilde der inne. For en akkustikk!!!! Jeg har sunget i sikkert hundrevis av kirker i det ganske land og utland, men ikke noe slår denne katedral. to ganger har jeg sunget i Oslo Domkirke, en kirke jeg elsker synge i, men jeg lurer på om denne overgår domkirken.. Det var lydmessig vakkert, og sammen med pianisten ble sangene så fine.

Jeg er heldig som har musikken så sentral i livet mitt. jeg er priviligert at jeg får gi musikalske gaver til mennesker. det gir meg så mye tilbake. Jeg er virkelig heldig. takker min mor og far for at de gav meg gitar som ni åring, at pappa og Jørn Arild Isaksen lærte meg de første akkordene, at musikken var så sentral i pinsemenigheten, at de slapp barn til på scene, at jeg fikk være med. hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke vært her jeg er i dag. Jeg er glad for gaven, gitaren som ble min venn i tunge og lette ungdomsår, en trøst og glede. om jeg fikk husarrest så da satt jeg på rommet spilte gitar:) min beste venn. Jeg hadde ikke youtube, så jeg ble tvunget til å trene opp ørene mine, som sikkert er årsak til at jeg har så godt gehør. Takknemmelig. Den tryggheten som jeg fikk gjennom min tro og oppvekst som har gjort meg grunnfestet i min tro og styrken til å være meg, bare meg. 

Derfor alle foreldre: Gi kunstformer til barna, dere vil aldri angre på det. Mange lurer på hvorfor jeg orker jobbe så mye med barn og unge: det er på bakgrunn av mine erfaringer at jeg gjør det. Det er hemmeligheten: gi barna kunst og kultur, gi det som gave til barna som er med på å leve frem drømmer.

Ellers så går livet sin gang, og dagen i dag ble en spesiell dag på mange måter, et veiskille for meg. Når dører stenges så åpnes noen andre. Gleder og sorg går hand i hand, kapitler avsluttes, nytt starter. mennesker kommer inn i livet med glede og kjærlighet, mens andre ganger så blir ikke sakene slik man forventet og farvel kan bli fryktelig tung og bære, og bare sporene igjen av hendelser på godt og vondt. av og til er det viktig å bare kjenne på følelsen selv om den kan være tung, for så å gi slipp. for det er nettopp det det handler om, det å gi slipp.

Min oppfordring til deg leser er: skriv en takknemlighetsliste, sett pris på det du har idag, det er ikke sikkert du har det i morgen, vær glad, gi en klem, si noe positivt og lev.

Ta vare på øyeblikket, det kommer aldri mer tilbake. lev og nyt. se glansen i hver pust mellom grenene. Kunstverket som er malt rett foran øynene dine, bevegelsene som danser i lyset av solen som tvang mørket bort....

Ingen kommentarer: