mandag, desember 31, 2012

siste dagen i 2012

årets siste dag er spesiell, med tanker om det som var og det som kommer. man sitter igjen med opplevelser og minner på godt og vondt. nyttårsaften er for meg litt vemdmodig, men samtidig veldig glad dag. en ny tid står foran meg, et nytt år:)

 2012 har for meg vært et år med spenning og utfordrende prosesser. Vi hadde en spennende bokutgivelse som solgte i bøtter og spann: jordmor Saras arbeid - 42 år i sameland. boken kan bestilles her: guldarec@gmail.com

begynnelsen av året gikk radig unna med 24/7 arbeid: innspilling av serien hjerterått (sameland) som varte i fire mnd. kjempespennende og lærerikt. jeg ble kjent med utrolig mange mennesker på kort tid og det var alle tiders å jobbe med Orginal film AS  med Mona Steffensen i spissen. serien har sesongstart 5.januar på NRK 213.

i april gjorde vi innspilling av den nye fantastiske barneplaten Mánážii (til barnet), en plate sunget av voksne til barnet,  som kom ut i høst med strålende kritikker. jeg er stolt av å være en av produsentene til den og en av de fem gode sangere som deltok på plata. hør smakebiter her, og les mer her. dette er en viktig plate for barn og unge, den er identitetsskapende i forhold til både som kulturskatt og språk. den er verd å skaffe seg, min kjære venn. den største gaven er å gi musikk, kultur og kunst til ditt barn. det er med på å plante et frø som kan vokse seg stort. jeg lærte selv å spille gitar da jeg var ni år, takk mine foreldre at dere gav meg muligheten til det. gitaren har fulgt meg som min beste venn igjennom glade og triste tenåringsår. derfor: jeg er superstolt av å kunne signere platen  Mánážii (til barnet) utgitt av iko, hvor du også kan betille platen. så må det være sagt at denne platen er en oppfølger av barneplaten Mu Biibbalgirjji lávlagat som kom ut i 2011 sunget av de beste barna i kautokeino:) her kan du høre litt av den platen. den er også verd å skaffe seg. her er en til låt:)

Sommer og høst gikk til jobbing og mer jobbing før august endte med flytting. Det krever sin mann å flytte fra det trygge og vante inn i ukjent terreng. Men det har gått veldig bra, vi trives godt i vårt nye landskap med både torner og roser. Livet smiler til oss, mens vi klartrer og tar noen svømmetak.

Nå starter et nytt år, 2013, og verden gikk ikke under, som vi kanskje ikke helt forventet, hehe.
Det nye året står med uskrevne ark, ventende, til å skape. Jeg er så spent. Jeg gleder meg masse.

Nyttårsforsetter, har du det?? : tja.. jeg skal iallefall bli flinkere å strukturere tiden min. jeg skal prøve å gjøre mer de tingene jeg liker, og jeg skal trene mer...(hm) (klisje..) tja...og ikke minst fortsette å gå for mine drømmer. jeg skal fortsette å bli flinkere å lytte til meg selv, og ikke ta så mye hensyn til hva andre måtte mene.

Nyttårskvelden skal tilbringes i kongleveien, litt fjernt fra min familie i Bredbuktnes. litt annerledes, men jeg skaper nye tradisjoner, noe nytt for de jeg er glad i. Universet reflekterer mine gode tanker om varme for de mennesker jeg omgis meg, gode visjoner for fremtiden, hver dag. Jeg er så heldig som er omgitt av kjærlighet og omsorg. Takknemlig.

Jeg ønsker deg en riktig fin nyttårsaftenkveld og et riktig godt nytt år, kjære venn, og håper at alle dine drømmer går i oppfyllelse.

 love

Ingen kommentarer: