lørdag, februar 19, 2011

harryhandel?

idag spiste jeg nydelig stekt røye med nydelig tilbehør i finland. litt artig dra til finland lørdagsformiddag og treffe "halve bygda" der:) kjempekoselig det da. prate med mennesker man aldri prate med i kautokeino. slik som at det er billigere med en rekke matvarer, eller at bensin koster 14 kr i norge mens i finland koster den 13kr.

et forundelig fenomen; når du reiser bort, omså bare 6 mil fra bygda eller andre steder og der man treffer "kjentfolk", ja da slår man en prat, gjerne om stedet man er på og hva det har å by på. slik som idag, en liten butikk i ødemarka; men, man er jo der av samme årsak, man har en felles plattform. en liten bensinstasjon midt i ødemarka som har utvidet på grunn av alle samer og nordmenn, snakk om harryhandel;) du du verden det kan være koselig være harry...harry ja, egentlig ganske kult uttrykk....aner ikke hva det betyr heller.. men det handler jo om grensehandel.

men anyway; jeg hadde en flott middagsavtale der og jeg koste meg. verdens beste røye ble servert. etter middagen kjøpte jeg billig reinskav, reintunger, tubla og anna godt.

Ingen kommentarer: