søndag, juni 27, 2010

det var en gang.. iår


det var en gang sommer i sameland, som varte en dag, og da måtte man hive på seg sommerkjolen, bare for å kjenne hvordan det er å ha den på. jeg savner sol. jeg er et solmenneske. idag er det 8 grader og iskald vind som bare er kald. joda, jeg vet at det ikke nytter å klage på været, men jeg gjør det for det. min bror er på mallorca der det er 28 varmegrader, liv er i kypros med sikkert 35 varmegrader, min gamle kollega er i barcelona med supervarme.... mmm..heldige dem. værsyk? ja!

det er ikke annet enn å hiv seg i arbeid. vi er godt i gang med skiva til barnekoret og det er spennende det. låtene er nesten ferdige og rett etter ferien går koret i studio. tror det blir en veldig bra og anderledes barneplate, en plate som byr på overraskelser, og materialet vi har er veldig mixet. gamle samiske slagere, nye joiker satt i spennende lydbilde. vi har ikke med noen tradisjonelle barnesanger, det har barna vært med på å bestemme. jeg tørr vel påstå at det blir den beste samiske barneplata som noensinne er laget. og barna på plata, ja dem er gode dem:) så du har noe å glede deg til.

men det er enda en lang vei før plata er ferdig. utrolig mye å gjøre med en utgivelse, det er intens arbeid og mye å huske på, litt sånn maratonløp. igår gikk jeg igjennom samiske utgivelser de siste ti årene. jeg hørte på tja rundt ti plater av forskjellig slag. det er mye bra som er utgitt, mange nydelige sanger som desverre ikke spilles i for eks sameradioen. veldig synd. jeg falt helt for en sang med wenche m.hætta; measta dego engel. nydelig oppbygging, toner og ikke minst tekst. for ikke snakke om Marit hætta øverli! det er en plate som er balsam, en skatt som jeg håper du også har oppdaget. jeg hørte på den 5 ganger i går, og jett at den vokser i mitt hjerte. arrangementet til golle maze er altoppslukende. det er synd man ikke finne disse flotte sangene på youtube. noen bør ta seg tid til å legge dem ut spør du meg. jeg skulle gjerne gjort det haddde døgnet hatt noen ekstra timer..

i tillegg til barneplata jobber jeg selv med salmeplate som skal bli ferdig til mai neste år. det er givende arbeid, der er mye nostalgi, følelser på godt og vondt. salmer er en kulturskatt og en arv som er viktig å ta vare på. men først en rockenroll med barnekoret:)

ellers håper jeg at du har en fin søndag. nå skal ta på med dunjakka, lue og våtter og traske meg en tur. for det fins jo ikke dårlig vær, kun dårlige klær... huttetu..

Ingen kommentarer: