lørdag, mai 01, 2010

Arbeidernes internasjonale kampdag

Den første 1. maifeiringen i Norge ble gjennomført i 1890. 1. mai var for mange i arbeiderklassen langt viktigere enn grunnlovsdagen 17. mai.

Fram til 1919 var kravet om en lovfestet normalarbeidsdag på 8 timer 1. mai-feiringens fremste, om ikke eneste krav.

I 1947 anerkjente Stortinget 1. mai som offentlig høytidsdag.

Selv om oppslutningen om 1. mai har variert fra land til land, må feiringen av dagens ansees for å ha kommet for å bli. Helt fra første stund var maidagen på samme tid en festdag, en kampdag og et symbol på arbeiderbevegelsens styrke. 1. mai mønstret arbeiderbevegelsen under musikk, faner og flagg, for å feire dagen og for å demonstrere for sine krav.

I enkelte tidsperioder har maidagen hatt størst betydning som kampdag, i andre har festen eller dagens symbolske betydning vært det viktigste. (Wikipedia)

hvordan er din 1.mai? her i kautokeino har det snedd og lagt et tykt lag på bakken. nå er det 4 pluss grader og ganske fint. overskyet og ingen sol. det er isfiskekonkurranse idag i vuorasjavrri, men dit dro jeg ikke iår, tiltross for at det er 5 meter fra min hytte. alt handler vel om prioritering... man kan ikke alltid ha det bare morro, selv om jeg faktisk tror det er mulig.. men noen gang er det alvor og jobb som må gjøres.

jeg skal ut å fly på mandag og da er det en del ting som må gjøres hjemme, og ikke minst forberedelser til neste uke. så min 1.mai er blogging, skriving, skriving, lesing, skriving, vaske og brette klær og ikke minst forberede en konfirmasjon som vi skal i til alta i mårra. det blir kos det. det er ikke ofte man er i "norske" konfirmasjoner...for jeg tror jo at dem er litt andlerledes enn samiske? eller? kanskje ikke. alså feiringen, ikke læringen. regner med at de lærer det samme? har nå fundert mange ganger poenget med konfirmasjon?jeg har enda ikke skjønt det, heller ikke det med barnedåp og faddere. jo jeg skjønner at det er morro ha en fest, få masse gaver, venner og familie samles, det er virkelig trivelig det. mine barn har ikke faddere, men de har mange mange i sitt nettverk som er veldig nære, vår familie er litt sån "storfamilie", og det liker jeg. tror at barna får med seg mange flere verdier med mamma, pappa, eanu, kira, addja, ahkku, muossa, siessa, bestemor, gamletantesara i sitt nettverk.

koffer døper man barna sine i kirken om man ikke har en personlig tro på en levede Gud?joda tradisjoner er viktig til en viss grad. men det er ogsåviktig å tørre bryte tradisjoner eller endre på tradisjoner. vi skal jo vidreføre det til våre barn. jeg tror det er viktig å være bevisset hvilke tradisjoner man ønsker å vidreformidle til sine barn. så tror jeg at det å tørre stille spørmål ved enklete ting er viktig, tørre ta en diskusjon rundt det med statskirke for eks. her i kautokeino er "alle" medlemmer i statskirka. ikke meg da... er det i dag i 2010 så gunstig å ha en statskirke? og en statsreligion?

anyway, jeg skal alså på norsk konfirmasjon imårra:) og det gleder jeg meg til. det er en flott gutt som heter glenn, men som er håpløs å finne gave til. så det ender med penger. merkelig det også. koffer er det alltid så mye lettere å kjøpe gaver til jenter enn det er til gutter. vi har en forestilling om at gutter kanskje ikke liker å pynte seg på samme måte som jenter. det er det vi er opplært til, det er det som er normen i vårt samfunn. men hvem skaper normativiteten, det er jo vi mennesker som lever i samfunnet. vi læres opp til at jenter liker rosa og gutter blått. det er så mange symboler som skiller kjønnene gutt-jente. men hva med de som ikke passer inn i hverken det ene eller det andre? om du ser deg rundt både i ditt hjem og rundt om kring i ditt nærmiljø og samfunn hvilke nomer som er rådene. se på reklamen på tv. se på cartoon hva barna blir matet med. gutter leker med tøffe maskiner, og jenter med rosa dukker og smykker. se på barbie og ken? det er dette jeg skriver om nå om dagen, kjønn i samfunn. kjempespennede tema. jeg skal blogge mer om det etterhvert som jeg skriver mer på oppgaven og ikke minst blir klokere:) jeg synes det er så morro å studere, lære no nytt hver dag. burde man satt som mål at hver dag skal jeg lære noe nytt? rett og slett utvide sin egen horisont. kunnskap veier jo ikke mye var det en som sa til meg en gang. og det er så sant så sant. det veier ikke mye. man blir bare klokere av det:)

jepp jepp. nå gjenstår det bare å ønske deg en fin fin 1.mai:)


Ingen kommentarer: