torsdag, mars 25, 2010

påskefest, NAV, kulturskole, joik og kultur. la oss lære å se.. idag.

i år er det en flott program for påskeuka. og for ikke å snakke om aktiviteter for barn og unge.

palmehelgen; - 16 timers rockeverksted med våre sami grand prix musikere.
. joikeverksted for barn fra 6-12 år med sara marielle fra adjagas

tirsdag: joikekonsert for og med barn
onsdag: rockekonsert for ungdom.unge viser va de har lært under rockeverkstedet
disko på klubben etter rockekonserten

fredag; ute/aktivitets og ski dag for ungdom.rockekonsert for ungdom på kvelden.
disko på klubben etter konserten.

jeg synes det er fantastisk bra at man gjør et løft for de unge. påska uke e som den er rock'n roll for de voksne, av og til i det meste laget kanskje... derfor er jeg glad for at det prioriteres og settes av penger til ungdomsarbeid. de er vår fremtid, det er nå vi påvirke dem litt i forhåpenligvis i riktig retning...jo, jeg vet argumentet at dagens ungdom skal ha alt ferdig tilrettelagt og rett i fanget før de gidder og gjøre no... jeg er delvis enig i det. nei det var ikke slik da vi var unge, nei det stemmer. men tiden var heller ikke slik den var idag. vi lever i et tempo som en hver kan bli skremt av...ingen har tid til noe. da jeg vokste opp hadde jeg en bestemor som jeg bodde sammen med. hun var allid hjemme med mat til meg etter skolen. nabokjærringa var alltid hjemme.. idag har vi så mange barn og unge som også er altfor mye overlatt til seg selv, foreldre har rett og slett ikke tid til sine barn lenger, man haster avgårde med alt mulig rart. alle må jo ha mat på bordet selfølgelig som betyr at man må ha jobb for å tjene peng til brødet og smøret, slik er desverre vårt samfunn lagt opp til, det er ARBEID som gjelder idag, det er blitt en av våre høyste verdi...

se bare på hvordan NAV er i ferd med å utvikle seg, der målet er at alle skal i arbeid, alså lønnet arbeid. det er det som gjør mennesket frisk, sunt og ikke minst lykkelig. åkke som!!! du blir syk av å være hjemme.. verdier som å tilbringe tid med hverandre og med sine barn er i ferd med å svinne bort! jo mer du arbeider jo høyere prislapp er det på deg. NAV snakker så fint om: brukermedvirking... jeg gå så langt å tro at i de fleste tilfeller er strengt tatt brukeren selv som er eksperten på sitt eget problem og sin livssituasjon og ikke minst hvilke behov som må til for å få et tilfredsstillende liv.

”Gjør døren høy, gjør porten vid… men lønnet arbeid skal være den viktigste verdien i norsk velferdspolitikk åkke som..Staten har bestemt hva som gagner samfunnet på best mulig måte. Individene er plassert i en gruppe der et politisk system har definert hva som er riktig.

Eksempelvis var det en gang en 65-år gammel kontoransatt kvinne som ble arbeidsløs da den lille bedriften ho hadde vært ansatt i ble kjøpt opp, og ho måtte gå til NAV-Arbeid. Der fikk ho det travelt. Det var daglig oppmøte og kurs i CV-skriving og 15 jobbsøknader i uka som måtte journalføres omhyggelig for å vise at ho var aktiv og arbeidsvillig. Hele tida hadde ho trusselen over seg om at ho kunne miste dagpengene hvis ho ikke hang på. Litt andpusten betrodde ho seg til venninna: - Du, jeg føler det nesten som om jeg er kommet på åpen soning…..

Finnes det i dag annen verdi arbeid? Kan ikke Norge ta seg råd til å gi dem som ikke jobber en anstendig trygd? Før var det plikt til arbeid, nå er det plikt til jobbsøknader. e løsninga å tvinge brukeren til å velge mellom å godta all slags arbeid eller rett og slett få redusert trygd?
takk gud at jeg sluttet i min stilling som sosialkonsulent ved sosialkontoret da omorganiseringen trådde til og det ble NAV.

men tilbake til påsken; leser du dette og er ung, eller har ungdom i huset. programmet for barn og unge er veldig bra i år. få de unge med på det:) konsertene neste uke tror jeg blir veldig positive. klubben har to voksne dyktige arbeidere; linda og ove. det er tilstede for de unge, de er ansvalige og dyktige. kautokeino kommune er heldig som har fått dem til ungdomsarbeid. jeg tror kautokeino står overfor en ny tid med mye positivt og et oppblomstrende kulturliv. vi har så mange flinke ungdom som for eksempel jobber med musikk. og jett at vi kommer til å høre mye mer fra dem om noen år. ah. STOLT STOLT:) vet å se!!. det som gjenstår e vel helst å få kommunepolitikere til å faktisk forstå at det er viktig å satse påde unge. kultur koster penger og man må tenke langsiktig. kulturskolen er en arena som er med på å skape og dyrke frem kreativiteten. politikere må forstå at man ikke kan ha et levende samfunn uten kultur. man kan ikke ha et liv uten kultur. derfor er det virkelig en bønn til politikere; se de unge i kauto, prioriter dem. ta et tak for bygda vår. nå må politikere kjenne sin besøkelsestid og gjøre noe som for eksempel ruste opp kulturskolen. selv om det er en "fredstid" der det ikke er så mange mørke skyer som truer oss, så må man forebygge det og tenke langsiktig, slik at vi kan være beredt når de mørke skyene evt kommer. ikke sant? er du ikke enig med meg??

jepp jepp. ønsker deg en fin torsdag. nå skal jeg hiv meg i sving med rockeverkstedjobb. ikveld kommer grand prix musikerene:) og vi rigger opp til rockenroll på gymsalen i kveld. glede glede.

Ingen kommentarer: