lørdag, januar 02, 2010

tallforvirring


da var første døgnet over i det nye året og det føles riktig så fint. jeg synes det er så merkelig se på datoen; 010110, eller 01012010, eller idag er det 020110 eller 0202010... litt forvirrende men ganske så stilig. sier du tyveti eller totusen og ti? jeg vet ikke hel hva jeg skal si.. totusen og ti? jo. en ting e sikkert at når våre barnebarn blir voksen så har dem nok funnet en måte å si det på som er helt naturlig. det er jo engang slik at alt man blir vant med blir naturlig der man ikke gjør seg tanker over det i det hele tatt. men det som forvirrer meg enda mer er at vi fremdeles er i uke 53? faktisk helt frem til søndag. eller, så er vi i uke 0? neste gang vi er i uke 53 er i 2015, så 2020.
kult for de babyene som fødes i uke 53 02012010... hehe..

men går vi inn i det niende eller tiende (ellevte?) året på 2000 tallet? (selv om vi har selfølgelig lagt bak oss ti år...) da alt startet var det da år 0 eller startet det på år ett? det fantes vel ikke no år 0 mellom 1 år f.kr. til år 1 e.kr. fødsel?

markerte vi kanskje det nye tusenåret ett år for tidlig? skulle det nye tusenåret startet 1 januar 2001 og ikke 1. januar 2000 om årene telles fra år 1?

tja..litt forvirret.. men ønsker deg en forsatt fin helg i totusen og ti. nå er jul og nyttårsfeiring over og man står foran et helt nytt år, oppstart med blanke ark:)

varm klem fra meg:)

5 kommentarer:

A-C sa...

Hm, det er forvirrende det der med årsskifter, når man begynner å tenke på det.

24.12 år 1 f.Kr, da var det ett år til Kristus fødtes. Så ble han født ett år etter. Det påfølgende året ble da år 1 e.Kr. Det må vel si at det finnes et år null, det året han ble født?

Tilsvarende kan man vel tenke ang. tusenårsskiftet. 1. januar 2000, da hadde det gått 2000 år siden år null. Mens 1. januar 1999, da begynte man på det totusende året.

Kalenderen er nå uansett bare et system slik at vi kan kommunisere, og referere til samme tidspunkt. Ved overgangen fra den Julianske kalender til den Gregorianske kalender (som stort sett brukes i dag) hadde man fått et avvik på 10 døgn i forhold til årstidene. Dette ble rettet på ved å gå fra 4. oktober 1582 til neste dag, 15. oktober 1582. Ganske stilig egentlig, bare tenk den praktiske gjennomføringen på den tiden!

Jaja. Jeg gleder meg ihvertfall til 2031, da jeg kan begynne å si totusenogennogtrædve, til min gamle norsklærers fortvilelse. :)

Godt nytt år!

A-C sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ann-Mari Andersen sa...

huff det er forvirrende..hele kalendersystemet..man må bare askespetere at det er uke 53 idag og at neste gang det er det er i 2015, 2020, men ikke hvert 5 år siden neste gang er det da i 2026.. noe sånt. gav opp å forstå det.

håper du har hatt en fin start på året:) jeg har hatt en meeget avslappende start, men masse god mat og drikke. og ah.. i mårra begynner hverdagen og det skal bli seriøst hardt å stå opp.. og ikke minst begynne å trene igjen.. men jeg ser virkelig frem til det.
ellers så er jeg midt i en ny eksamen..(obs ikke begynt enda) men den skal være inne 20.jan.. så det er jo bare å hiv seg i sving.

vi høres.
nyttårsklem:)

A-C sa...

Jeg har hatt en fin, men slitsom, start på året. Det har vært så mye som har skjedd her i det siste. Nå skal det bli godt at ting roer seg ned, sånn at man kommer i gang med alt annet man skal gjøre.. Bla trening.. Men er liksom ikke like motiverende å trene alene som å ha dere å slåss med. :)

Du får være flink og jobbe godt med eksamen! Lykke til! :)

Ann-Mari Andersen sa...

kan tenke meg at det er kjedelig trene alene men du må bare stå på. tungt komme igang. puh.. idag har vi trening..
eksamen går tråtttt... men snart er det skjerpings.. har så mange andre baller i lufta om dagen..

vi har det litt kaldt om dagen.. og det gjør det ekstra tungt dra ut å starte bilen... 30 til 40 kuldegrader... (jeg liker ikke det)

vi høres:)