torsdag, januar 07, 2010

kaldt kaldt kaldt...

starten på dette året har vært iskald og enda mer kald, 40 kuldegrader er liksom ikke å tulle med, det er bare kaldt, og lite fristende bevege seg ute, og iallefall ikke å starte bilen.. jeg takker gud for at man har vedfyring og ikke minst masse ved. og fyre med ved gir en helt annen varme enn elektrisitet, og så er det utrolig avslappende sitte se på flammene, fasinerende. nesten som å sitte se på gullfisk som svømmer rundt og rundt helt uvitende om at de lever i en glassbolle til alles skue. eller, hvem vet, kanskje de har oppdaget den andre virkeligheten også, utenfor glassbolla. som Platon så flott sier; "For å se virkeligheten klarere,
må man vende seg bort fra det man har vennet seg til
å betrakte som virkeligheten.."

jeg lurer på om man klarer å se bort fra virkeligheten om at det faktisk er 40 kuldegrader ute? for slik er faktisk min hverdagsvirkelighet i disse dager, og min tolkning og konklusjon er at jeg fryser ute. eller, er man blitt pystete..iallefall overfor kulde. jeg husker da jeg var liten (i gamledaga) da var det alltid under 40 kuldegrader på min bursdag i desember, men satt vi inne? nei. jeg tror vi har blitt bortskjemt med milde vintere (globaloppvarming) her oppe i sameland. jeg lurer på om ikke det var i 1999 at det var 50 kuldegrader i tre uker.. da var det kaldt ja.. veldig også.

men uansett, kulde er kaldt men om man får sitte hjemme foran peisen da er det meg revnende likegyldig om det er 20 eller 40 kuldegrader:) det er bare deilig det. men for meg ble det ikke sånn på på de kaldeste dagene.. da var det tannlege, frisør, møter rundt om kring, fixe pass, handle.. det var liksom ikke måte på, i 40 kuldegrader, ogikke mist være med på å forurense kloden vår med å la bilen stå på tomgang hele dagen.. fy fy. men må man så må man. nok om det. nå skal jeg bare samle meg å finne tilbake til musikalsk kreativitet for å gjøre ferdig en innspilling som ble påbegynt her om dagen. når man går mot slutten arbeidet er man så lei så lei. hørt million gang på sangen og lydnene rundt at man blir helt tullerusk av det. da må man bare legge det til side og vente litt i håp om at når man tar det frem igjen at man lytter med friske ører. men det er alltid morro å skape noe nytt selv om det er noen times arbeid man legger idet. jeg tror dette resultatet blir bra fordi sangeren er veldig flink til å synge:)

ønsker deg en fin torsdag:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det var i 1999 at det var 50 kuldegrader, men ikke i tre uker. Bare en uke. Da det ble mildere, opp mot minus 30, føltes det så mildt at man droppa lua og vottene når man gikk fra kontoret for å hente seg lunsj på coopen...

MH

Tor Erik sa...

Lenge siden jeg har vært på besøk hos deg, 40 minus er kald, vi er ikke langt unna her i sør heller, i Nittedal var det minus 32 i går. Men bare - 16 i dag og lett snø, ha en fin dag og klem fra Tor Erik

Ann-Mari Andersen sa...

MH; varte det bare en uke? jaja. det føltes som 3, for da var det kaldt. det var da vi første gang prøvd oss på det vanneksperimentet (kaste vann i luften).
tor erik; dåkk har det jo rimelig kaldt sørpå og? jeg kan ikke forestille meg kossen det er med 20 kuldegrader i oslo.. synes det er kaldt der når det er 0..

jepp, jepp. men vi skal ikke klage, vi har faktisk gode klær her i kauto. skaller hele dagen.