mandag, oktober 19, 2009

tilbake til fremtiden....samisk populærmusikk

kulturmåned i porsanger. prosjektet jeg var med på var det samisk språksenter som arrangerte i samarbeid med samisklærere på grunnskolene, deres kulturskole og lokale musikere og ikke minst danseinstruktør.jeg var der i tre dager og jobbet med barn og unge fra skolene i lakselv og billefjord. vi laget en forstilling med arbeidstittel (back to the feture)der vi reiste over flere tiår og ble kjent med samisk populærmusikk, frem til dag. vi ble kjent med musikere, poeter, sangere/joikere. forestillingen hadde masse musikk, teater og dans. barna fikk rett og slett være med på å dokumentere samisk populærmusikk de siste 40 årene.forestillingen ble vist to ganger i lakselv. du skal ikke se bort ifra at denne forestillingen blir satt opp flere plasser utover vinteren


unge flinke gitarister fra billefjord. tror nok vi hører mer fra dem i fremtiden


generalprøven

det var lange dager med prøver, øving og masse tekstpugging. vi bodde mer eller mindre på kultursalen. men du verden kor kreativt det var:)










flotte porsanger. her er jeg på vei til stabbursdalen for indisk mat, kvensk salmesang og nigeriansk reggie.



bilder: sara stødle og meg

2 kommentarer:

Anonym sa...

flott gjeng:)
sms

Ann-Mari Andersen sa...

heia. ja det var en flott gjeng. det blir no stort av dem ska du se:) og dere arragører var virkelig flinke og stelle for oss. masse god mat fikk vi også. jeg koste meg der:) og barna var så flinke så flinke. det e da det e artig jobbe. alt var liksom tilrettelagt for alt sammen.