torsdag, mai 21, 2009

babybox eller søppelkassa? 2009

Gjennom ett hull i veggen på sykehuset i tsjekkiske byen Nachod på grensen til Polen kan foreldre levere nyfødte barn de ikke kan eller vil ta vare på selv....i en babybox. av og til skjønner jeg ikke at jeg orker å lese slike nyheter, æ blir helt dårlig.. både av at ungen havne i en babybox eller om barnet hadde havnet i en søppelkasse...

jeg tenker på mora som har blitt gravid og får ikke abort pga de strenge katolske bud og regler. om moren ikke da har funnet en strikkepinnefakalege som kan utføre en grusom abort, så fullfører ho graviditeten og fødet barnet, kanskje i hemmelighet. ho opplever noen timer med fullkommen (u)lykke med den nyfødte før hun går de tunge skrittene til babyboxen som heldigvis fins i nabobyen, gir babyen varme kyss og kanskje en liten bønn om en god fremtid, lukker luka og vet i sitt hjerte at ho sansynligvis aldri mer ser barnet igjen..... så går ho tilbake til sitt liv og skal fortsette som før.... tragisk tragisk tagisk!!!!!!!!! for jenta, lykke for barnet som slapp og få en pinfull død i søppelkassa. for en verden vi lever i???????????????

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men er det så mye bedre i Norge - der man årlig putter noen titusentalls barn i en søppelkasse uten at de noengang får mulighet til å leve og vokse opp?

Hadde ærlig foretrukket å havne i en slik boks enn om moren min skulle abortert meg, uansett grunn...

Ann-Mari Andersen sa...

ikke mindre enn 15 tusen aborter i norge hvert år... og så har vi jo angepillen i tillegg..

ka skjer med vårt samfunn?????????

"obs.. oh nei..barnet får grønne øyne.. og jeg som ville ha et barn med brune..."

opprørt sa...

Må si at det er den minst gjennomtenkte kommentaren jeg noensinne har lest!!! Dersom du tror at øyenfarge er et vanlig brukt argument for å få utført en abort, må jeg be deg om å ta en tur ut i den virkelige verden, og se hva slags skjebner som ligger bak hver enkelt abort. Jeg har selv fått utført en, en gang jeg var yngre, uten utdanning, jobb, fast forhold eller noen til å støtte meg på, til å få hjelp til å eventuelt åoppdra dette barnet. Det var en svært tung beslutning, men i etterkant ser jeg at det var det eneste rette.. Så ikke døm noen før du vet på hvilket grunnlag de tok sine beslutninger!
Og at du referer til angrepillen viser også at du har liten bakgrunnskunnskap.. Angrepillen forhindrer modningen av en eggcelle, for å forhindre en befruktning. Og dersom en befrukting skulle skje, forhindrer den at zygoten fester seg. Dermed er det i teori og praksis det samme som (hormon)spiraler. Mener du kanskje at det også er umoralsk?

Anonym sa...

nå er ikke tsjekkia et strengt katolskt land. jeg er tsjekker selv så jeg vet. Men ofte er bortskjemte naive nordmenn så trangsynte at de ikke forstår hvor vanskelig det er å holde en baby på et fattig sted. Små landsbyer i tsjekkia er uuuutrolig fattige. Kalde hus uten varme, nesten ingen mat. En servitør på de mest sentrale /alla Teatercafeen i Oslo) tjener i Tsjekkia 30 kr i timen. Så er ikke da adopsjon bedre enn å ta abort??? Kan ikke forstå at nordmenn da heller syns abort er saken. ADOPSJON MÅ DA VÆRE BEDRE?? åpn opp øynene

Ann-Mari Andersen sa...

Den forrige kommentaren min var sarkastisk og ironisk ment, jeg beklager hvis poenget gikk tapt i opprørtheten. Jeg vet utmerket godt at angrepillen ikke kan sammenlignes med abort, og jeg vet også at øyenfarge ikke er et vanlig brukt argument når det søkes om abort, og jeg dømmer ingen. Likevel står jeg fast ved at abort kan være en litt for enkel løsning til tider.

Jeg er faktisk enig med tjekkeren her om at adopsjon er bedre, det ser dere jo hvis dere leser innlegget mitt ordentlig. Adopsjon er absolutt mye bedre for barnet som da får leve opp, men jeg føler med mora som må leve med sorgen og savnet resten av livet.

Vi nordmenn har nok et mye enklere liv enn fattige tjekkere, men jeg tror ikke det gjør oss trangsynte i forhold til nød.

Jeg takker for øvrig om opplysningen om at Tjekkia ikke er et strengt katolsk land. Det visste jeg ikke. Jeg refererte bare til det som sto i artikkelen på VG nett.